Veilige opname telefoongesprek – hoe zit dat?Een telefoongesprek kan belangrijke en waardevolle informatie opleveren om dat op een rustig moment later nog eens terug te luisteren om hier uit te kunnen leren of voor bijvoorbeeld kwaliteitsdoeleinden. Dit geldt voor zowel commerciële bedrijven als voor publiek en semi-publieke organisaties zoals de zorg. Maar hoe kun je als medewerker in de zorg eenvoudig en snel een gesprek opnemen? En hoe zorg je ervoor dat dit veilig en conform AVG regelgeving gebeurd? Gelukkig heeft Vcare een geweldige oplossing in de vorm van Vcare Recorder. Mag je een telefoongesprek zomaar opnemen eigenlijk?Voor consumenten geldt dat het is toegestaan om een telefoongesprek op te nemen, met als voorwaarde dat je zelf ook deelneemt aan het gesprek en alleen opneemt voor privé gebruik. Je hoeft in dit geval de andere persoon niet te informeren dat je aan het opnemen bent. Echter, ga je het gesprek opnemen voor andere doeleinden, dan is er expliciet wél toestemming nodig om het gesprek op te nemen. Dit staat ook beschreven in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), een wet voor het rechtmatig omgaan met persoonsgegevens. Dus ook als zorginstelling of organisatie ben je altijd verplicht te melden dat je het gesprek gaat opnemen én dat je toestemming krijgt om het op te nemen. Hoe kan ik een gesprek opnemen?Klanten die gebruik maken van Vcare connect hebben toegang tot allerlei slimme applicaties die communicatie in de zorg enorm bevorderen. Zowel onderling tussen collega’s als tussen zorgverlener en cliënt. Het is een cloudbased communicatieplatform die naadloos geïntegreerd kan worden met bestaande HIS en HAPIS systemen die gebruikt worden door huisartsen, zorgorganisaties, ANW zorg en spoedposten in Nederland. Een van de applicaties is Vcare Record. Met het aanzetten van deze applicatie worden gevoerde gesprekken opgenomen en opgeslagen op twee gescheiden locaties voor een periode van minimaal 2 jaar. Alleen gemachtigde medewerkers hebben toegang tot deze gesprekken via een beveiligde inlogomgeving. Toegang wordt verleend via tweevoudige authenticatie zoals het ook gebruikt wordt bij online bankieren. Het grote voordeel van Vcare Recorder is dat de informatie snel en eenvoudig beschikbaar komt voor de medewerker én weet je zeker dat het ook voldoet aan AVG. Ook bellen met de cliënt gaat eenvoudig via het internet. Omdat ons communicatieplatform via het internet werkt, kunnen gebruikers direct vanaf de computer bellen en sms’en naar vast of mobiel. Het gesprek start direct en gebruikers kunnen met één druk op het scherm een gesprek opnemen voor training en kwaliteitsdoeleinden. Een handig overzicht altijd inzichtelijkDe opname van een telefoongesprek wordt in een duidelijk overzicht weergegeven binnen Vcare Recorder met tijdsduur, datum en tijd erbij vermeld. In dit overzicht kun je snel je opname terugvinden en beluisteren. Waarom Vcare Recorder kiezen?Een van de belangrijkste redenen om te kiezen voor Vcare Recorder is omdat het volledig conform AVG / GDPR richtlijnen is ontwikkeld. Als ICT leverancier voor zorg instellingen zijn wij verplicht om te voldoen aan ISO 27011 en NEN 7510. Dit maakt ons zorginformatiesysteem uiterst veilig en betrouwbaar. Gratis alternatieven zoals Skype, die ook een telefoongesprek kunnen opnemen, voldoen niet aan AVG en bieden geen bescherming van privacygegevens van gebruikers. Dat betekent dat informatie doorgespeeld kan worden aan derden. Wil jij als bedrijf of zorgorganisatie meer weten over Vcare connect of Recorder? Bel ons dan voor een vrijblijvende demo via 088-4800900 |
https://www.vcareconnect.nl/ |
